Klachtenregeling Huisartsenpraktijk de Pionier
Wij doen ons best om op een efficiënte manier zorg van goede kwaliteit te leveren. We streven naar duidelijke informatie en goede communicatie met onze patiënten. Dat neemt niet weg dat er soms toch iets mis kan gaan waardoor u teleurgesteld of niet tevreden bent. Wij beschouwen iedere klacht als een signaal waarmee de dienstverlening verbeterd kan worden.
De klachtenregeling heeft tot doel om duidelijkheid te geven over de wijze waarop uw klacht wordt ontvangen en afgehandeld.
Wat wordt verstaan onder klacht?
Een schriftelijke uiting van ongenoegen over de geboden diensten, producten en/of activiteiten van de huisartsenpraktijken de Pionier.
Hoe kunt u een klacht indienen?
Klachten kunt u per post sturen naar: Klachtenmanager Huisartsen de Pionier, Hugo de Vriesstraat 17, 2152CT Nieuw Vennep. Een klachtenformulier kunt vinden in onderstaande link en op onze balie.
Alle door ons ontvangen klachten worden serieus behandeld. De registratie van ontvangen klachten gebeurt op zorgvuldige wijze.
We verklaren een klacht ontvankelijk als deze betrekking heeft op onze dienstverlening of één van onze producten, indien de klacht niet anoniem wordt ingediend, als deze leesbaar is en in het Nederlands of Engels is geschreven.
Wat doen we met uw klacht?
Alle klachten worden intern besproken en dienen als input om onze dienstverlening te verbeteren.
Hoe ziet de procedure eruit?
U ontvangt binnen drie werkdagen een ontvangstbevestiging waarbij wij tevens aangeven binnen welke termijn u een inhoudelijke reactie kunt verwachten. Eén van onze medewerkers zal hiervoor binnen de gestelde termijn contact met u opnemen (telefonisch of via een brief) en zich inspannen voor een bevredigende afhandeling van uw klacht. De klachtenmanager zal hierna telefonisch of per brief contact met u opnemen om te informeren naar de afhandeling.
Wij gaan er van uit dat de meeste klachten naar tevredenheid worden afgehandeld. Toch kan het gebeuren dat, als gevolg van een verschil van opvatting, het niet lukt tot een bevredigende oplossing te komen. In dat geval kan uw klacht voorgelegd worden aan de Klachtencommissie Stichting DOKh, zie kopje externe klachteninstanties.
Externe klachteninstanties
Indien het gesprek voor u niet het gewenste resultaat heeft opgeleverd kunt u uw klacht voorleggen aan een externe klachteninstantie. Deze instellingen zijn onafhankelijk en staan geheel los van Huisartsenpraktijken de Pionier. De instanties zijn Zorgbelang Noord Holland, afd. Informatie en Klachtenopvang Gezondheidszorg (IKG), W.M. Dudoweg 69, 1703DC Heerhugowaard, t: 0900-2437070, www.zorgbelang-noordholland.nl en / of Klachtencommissie Noordwest-Nederland, stichting DOKh, Kwakelkade 21f, 1823CL Alkmaar, t. 072-5208325, www.dokh.nl
Folder van DOKh: Een klacht. Wat nu?
De klachtencommissies van deze instellingen besluiten of de klacht “gegrond” is en maakt dit bekend bij klager en zorgaanbieder. Mocht onverhoopt uw klacht nog niet tot het voor u gewenste resultaat hebben geleid dan heeft u de mogelijkheid de klachten in te dienen bij het Regionaal Tuchtcollege.
In onze regio is dat Regionaal Tuchtcollege voor de gezondheidszorg Amsterdam, Postbus 84500, 1080BN Amsterdam, t: 020-3012510, www.tuchtcollege-gezondheidszorg.nl
Ook kunt u uw klacht melden aan de Inspectie voor de Gezondheidszorg, die daarmee niet uw persoonlijk belang zal bekijken, maar de kwaliteit van de gezondheidszorg in het algemeen in ogenschouw neemt. Tenslotte kunt u een klachten indienen via de rechter. Daarvoor kunt u een gerechtelijke procedure starten.
Wanneer het gaat om een kind jonger dan 12 jaar kan de klacht ingediend worden door de wettelijke vertegenwoordiger(s). Kinderen van 12 jaar tot 15 jaar kunnen een klachten indienen samen met hun ouder(s). Ook kan iemand anders namens u een klachten indienen, als u diegene daartoe gemachtigd heeft. Anonieme klachten kunnen niet in behandeling genomen worden.
Natuurlijk proberen wij te voorkomen dat u klachten heeft over ons Medisch Centrum. Mocht het echter toch zo zijn, dan stellen wij het op prijs dat van u te horen.